NEJ TIL SOVEMEDICIN

 
Hvorfor?
 
For at begrænse et unødvendigt forbrug af vanedannende medicin.
  
Sovemedicin bør kun bruges i 1-2 uger og beroligende medicin kun i 4 uger. Herefter skal behandlingen vurderes nærmere sammen med lægen.
 

Hvad betyder det for dig.
For dig som patient i Bryrup Lægepraksis betyder dette konkret, at al telefonisk receptfornyelse af vanedannende medicin er afskaffet. Recepter kan kun fornyes i forbindelse med konsultation. Under konsultationen vil vi tale om hvorledes forbruget kan ændres/begrænses/ophøre. Evt receptfornyelse vil dække tidsrummet frem til næste konsultation.
 
Gode råd når du skal sove.

  • Stå op på samme tidspunkt hver dag, også selvom du først er faldet sent i søvn.
  • Sov ikke om dagen, hvis du ikke kan sove om natten.
  • Stå op af sengen om natten, hvis du ikke kan sove.
  • Foretag dig noget stilfærdigt, hvis du står op om natten.
  • Soveværelset bør være roligt, mørkt og ikke for varmt
  • Sørg for at lufte ud, inden du går i seng.
  • Se ikke fjernsyn og ryg ikke lige før du skal sove, begge dele virker opkvikkende.
  • Undgå kaffe, te, kakao eller cola de sidste 4 timer, inden du skal i seng.
  • Gå ikke sulten i seng. Sult og overmæthed virker søvnforstyrrende.
  • Brug ikke alkohol som sovemedicin. Alkohol gør søvnen kortere, mere overfladisk og giver flere opvågninger.
  • Brug højst sovemedicin få nætter ad gangen .
  • Lad være med at tage sovemedicin rutinemæssigt hver dag
  • Tag kun en pille, hvis du ikke er faldet i søvn efter nogen tid, fx 1 time.
  • Lad være med at tænke på, hvor lang tids søvn du kan få – det er ikke søvnlængden, men kvaliteten af søvnen, der tæller.
  • Søvnbehovet falder med alderen – og måske har du ikke behov for så megen søvn.